باتری باد کرده تلفن همراه نشانه چیست و تورم باتری چه دلیلی دارد؟
نوشته شده توسط : محمد یوسفی

باتری باد کرده تلفن همراه بدترین تصویری است که می توان با آن رو به رو شد، اما همیشه دلیل آن همیشه کیفیت بد باتری و تقلب تولید کننده و حتی بی دقتی شما در هنگام خرید باتری نیست. در این مقاله ما سعی کردیم که دلایل اصلی متورم شدن باتری های تلفن همراه را گردآوری کنیم.

در ابتدا بد نیست به این موضوع بپردازیم که به چه نوع باتری هایی، باتری باد کرده می گویند.

باتری باد کرده  گوشی موبایل چیست؟

امروزه بیشتر وسایل الکترونیکی قابل حملی که با آن سر و کار داریم با باتری کار می کنند.

برخی از این وسیله ها عبارتند از:

  • لپ تاپ ها
  • اسمارت فون ها
  • تبلت ها
  • کتاب خوان های الکترونیکی
  • ردیاب های تناسب اندام

در این وسایل الکترونیکی معمولاٌ از باتری های لیتیوم یونی استفاده می شود.

هرچه سایز این باتری ها کوچکتر باشد آن وسیله الکترونیکی بهتر و سبک تر می شود.

دلیل استفاده از باتری های لیتیوم یونی سه ویژگی های زیر می باشند:

  • چگالی انرژی بالا
  • خود تخلیه شارژ
  • اثر حافظه کم

با توجه به ویژگی های فوق می توان تشخیص داد که این باتری ها گزینه مناسبی جهت استفاده در مک بوک ها، کیندل ها و تلفن های همراه و … می باشند؛ اما در مورد باتری های لیتیوم یونی نکات منفی نیز وجود دارد.

چگالی بالای موجود در اینگونه باتری ها، نقص هایی در عملکرد آن ها ایجاد می کند.

یکی از این معایب این است که باتری های لیتیوم یونی جدید نسبت به نسل های قبلی خود، پایداری کمتری دارد؛ زیرا لیتیوم نسبت عناصر دیگری که در باتری های قبلی استفاده می شد، بیشتر واکنش نشان می دهد. همچنین در ساختار جدید باتری ها دیده می شود که باتری های جدید پارتیشن های کوچکی بین سلول و روکش بیرونی خود دارند که کل اجزاء باتری را در فضای کوچکی حبس کرده و فشار زیادی به آن وارد می کند.

چه زمانی باتری لیتیومی متورم می شود:

از آنجایی که باتری های لیتیوم یونی هم ممکن است خراب شوند و با گذر زمان کهنه تر شوند، همچنین گاهی اوقات مدت زمان زیادی آن ها را به شارژ متصل کرده باشیم و یا باتری خیلی داغ بشود، باتری دچار آسیب دیدگی جدی شده و شروع به انتشار سلول هایی می کند که از جنس الکترولیت های قابل اشتعال هستند. در این هنگام  گازهای تولید شده که درون باتری حبس شده اند منبسط شده و موجب تورم آن می شوند.

خوشبختانه جنس روکش باتری مانع از آتش گرفتن باتری خواهد شد.

باتری که در حالت فوق باشد را اصطلاحاً باتری ورم کرده و یا متورم می گویند.

باتری ورم کرده

از کجا متوجه شویم یک باتری متورم شده است؟

معمولاً یک باتری باد کرده باعث می شود که درب پشت گوشی به درستی در جای خود قرار نگیرد و یا بین شاسی گوشی و درب پشتی یک فاصله غیر متعارف ایجاد شود. علاوه بر این گاهی اوقات بر اثر تورم بیش از حد باتری دیده می شود که بین صفحه نمایشگر تلفن همراه و باتری فاصله ایجاد می شود.

هرچه باتری بیشتر باد کرده باشد؛ ممکن است آسیب های جدی تری به تلفن همراه وارد شود که گاهی دیده شده حتی باتری متورم باعث شکسته شدن درب پشتی تلفن همراه نیز می شود. البته بد نیست اشاره کنیم که باتری های لیتیوم یونی در مجموع باتری های ایمنی هستند و در شرایط خاص این موارد اتفاق می افتد. به طور کلی در شرایط عادی باتری های لیتیوم یونی بسیار مقاوم هستند و به راحتی تحت تأثیر زیاد شارژ شدن، زیادی داغ شدن و غیره قرار نمی گیرند.

انواع باتری باد کرده :

به طور کلی دو نوع باتری متورم وجود دارد که این دو عبارتند از:

  • از نوع گاز
  • از نوع جامد

تمامی باتری های تولید شده دارای برچسب های توصیفی می باشند که این برچسب ها نشانگر نام و نام آن ها را در هنگام بسته بندی مشخص می کنند. برچسب هایی که روی باتری ها خورده می شوند معمولاً منافض زیادی ندارند و گازهای باتری را درون خود محبوس می کنند.

گاهی اوقات این برچسب ها منفذهای هوایی کمی دارند و نمی گذارند گازها خارج شوند.

باتری ها با گذر زمان گاز آزاد می کنند اما برچسب روی آن از پخش آن جلوگیری می کند.

سپس باتری به تدریج باد می کند.

گاهی دیگر ممکن است که واکنش شیمیایی باتری ها به صورتی باشد که مواد جامدی را درون خود تولید کند.

در این هنگام نیز برخی از جاهای باتری باد کرده و شکل اولیه خود را از دست می دهد.

در تورم های جزئی شاهد تغییرات کوچک و غیر جدی در شکل تلفن همراه می شویم.

برای مثال:

پشت گوشی قدری کج خواهد شد و یا شکاف های غیر معمولی بین شاسی و قاب به وجود خواهد آمد. همچنین اگر باتری برای لپ تاپ باشد ممکن است درب لپ تاب با بدنه جفت نشود. اگر تورم باتری جدی تر شود و زیادتر گردد، با فشار کمی که به بدنه تلفن همراه وارد شود درب پشتی خود به خود باز شده و باتری از جای خود خارج خواهد شد.

چطور باد باتری باده کرده را بخوابونیم؟ علت باد کردن باتری چیست؟

دلیل تورم یا بادکردن باتری:

همانطور که گفته شد گازهایی که در باتری ها تولید می شود باعث تورم و باد کردن آن ها می شود و این فرآیند در واقع همان واکنش شیمیایی است که موجب اکسیداسیون الکتروشیمیایی الکترولیت ها می گردد. نتیجه این فعالیت گرمای شدید غیر طبیعی است که در اثر خرابی باتری یا روش غلط شارژ باتری اتفاق می افتد.

دلایل دیگری که موجب آسیب رساندن به باتری می شود عبارتند از:

  1. شارژر تلفن همراه خراب شده باشد
  2. از شارژرهای ناسازگار برای ذخیره انرژی استفاده کرده باشید
  3. روشی که برای شارژ تلفن همراه استفاده کردید، اشتباه باشد.

به علت اینکه تلفن های همراه در سر تا سر زندگی روزمره ما وجود دارد و اکثر تلفن های همراه ما از باتری های لیتیوم یونی استفاده می کنند، ممکن است گاهی اوقات طریقه مصرف اشتباه موجب باد کرن باتری شده و خطراتی را به همراه داشته باشد.

در ادامه می خوانید که چگونه از باد کردن باتری تلفن همراه جلوگیری کنید.

همچنین آموزش می بینید که با یک باتری باد کرده چکار کنید.

روش های کاربردی برای جلوگیری از باد کردن باتری :

یک باتری باد کرده حاصل رعایت نکردن سه نکته اساسی زیر است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت و به شما آموزش می دهیم چگونه از متورم شدن باتری تلفن همراه خود جلوگیری کنید.

نکته اول:

برای اینکه به باتری تلفن همراه خود آسیبی وارد نکنید همیشه از شارژر اصلی و یا شارژر سازگار استفاده کنید. نادیده گرفتن این موضوع باعث می شود که باتری تلفن همراه شما باد کند پس تا آنجایی که می توانید تلفن همراه خود را برای شارژ کردن به شارژر غیر اصلی وصل نکنید.

شارژر سازگار برای تلفن همراه شما روی آن نوشته شده است مثلاً اگر شارژر سازگار با گوشی شما 5 ولت و 1.5 آمپر باشد، استفاده از شارژر 5 ولت و 2 آمپر موجب آسیب رساندن به آن خواهد شد.

نکته دوم:

برای اینکه از باتری تلفن همراه خود محافظت کنید، فقط کافی است آن را بیش از حد شارژ نکنید.

پس از اینکه تلفن همراه را کاملاً و 100% شارژ کردید، آن را از پریز برق جدا کنید.

این کار باعث می شود از خراب شدن باتری دستگاه شما جلوگیری شود و باتری دستگاه باد نکند و متورم نشود. دقت داشته باشید در شارژ ماند یک دستگاهی که 100% شده باشد و چند ساعتی در همان حالت رها شده باشد، هیچ نشانه ای ندارد ولی در طول زمان باعث خرابی می شود.

استفاده از شارژر اصلی در این مواقع آسیب بیشتری به دستگاه وارد می کند.

نکته سوم:

یکی دیگر از کارهایی که موجب می شود باتری گوشی تلفن شما باد کند، استفاده از آن است زمانی که در حال شارژ می باشد. وقتی تلفن همراه شما در شارژ باشد و شما از آن استفاده کنید، در طول زمان باعث می شود یک باتری باد کرده داشته باشید.

دلیل خراب شدن باتری این است که در هنگام استفاده از موبایل موقعی که شارژ می شود، بار اضافه روی باتری ایجاد می شود.

در نهایت اولین کاری که در مواجه شدن با یک باتری باد کرده می تواند انجام دهید این است که آن را از تلفن همراه خود جدا کرده و تعویض کنید، زیرا باتری های باد کرده مستعد آتش سوزی هستند و ایمنی شما را به خطر می اندازد.

روش هایی برای جلوگیری از بادکردن گوشی با شارژر اصلی :

همانطور که گفته شد استفاده از شارژری که آمپر و ولتاژ نا سازگاری با باتری تلفن همراه ما دارد، عامل مهمی برای خرابی باتری آن می باشد. پس توصیه من به شما این است که جلوی وسوسه شدن برای خرید شارژر ارزان قیمت تر را بگیرید ویک شارژر متناسب و سازگار تهیه کنید.

برخی از قابلیت های شارژرهای اصلی عبارتند از :

  1.  این شارژرها شامل ملاحظات ایمنی می باشند.
  2. از اجزای با کیفیت ساخته شده اند.
  3. به راحتی خراب نمی شوند.
  4. موجب آتش گرفتن باتری ها نمی شوند.

دلیل ارزان قیمت بودن شارژرهای کپی و غیر اصل این است که دارای کیفیت پایین تری هستند و در طول زمان برای شما هزینه های بیشتری را ایجاد می کنند. شارژرهای گران قیمت دقیقاً برای تلفن همراه شما طراحی شده اند و در آن ها مواد مرغوب استفاده شده و تمامی نکات ایمنی در نظر گرفته شده است. حال که از شارژرهای گران قیمت و سازگار با تلفن همراه خود استفاده می کنید، برای اینکه با یک باتری باد کرده مواجه نشوید، می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  1. شارژ موبایل را کاملاً تخلیه نکنید.
  2. وقتی تلفن همراه داغ شده از آن استفاده نکنید.
  3. باتری تلفن همراه یا لپ تاپ خود را عوض کنید.
  4. برای مدت طولانی تلفن همراه خود را در شارژ رها نکنید.

استفاده از شارژر ناسازگار علت باتری باد کرده موبایل

شارژ موبایل را کاملاً تخلیه نکنید:

یکی از روش هایی که می تواند از متورم شدن باتری جلوگیری نماید، به پایان رسیدن شارژ کامل باتری است. پس برای این که از این مورد جلوگیری کنید؛ قبل از اینکه باتری کاملاً خالی شود آن را کنار بگذارید.

وقتی تلفن همراه داغ شده از آن استفاده نکنید:

زمانی که حس کردید تلفن همراه شما داغ شده است، نه از آن استفاده کنید و نه آن را به شارژ بزنید، در این هنگام کافی است کمی صبر کنید تا باتری تلفن همراه خنک شود.

به طور کلی از نگهداری باتری در دمای بالا و مکان های گرم جلوگیری کنید.

یکی از اشتباهاتی که در هنگام رانندگی در روزهای گرم تابستان اتفاق مب افتد رها کردن گوشی تلفن همراه روی داشبورد می باشد، این کار هم آسیب جدی به باتری وارد می کند و هم ممکن است باعث ایجاد آتش سوزی گردد. همچنین از شارژ کردن گوشی، لپ تاپ یا دیگر دستگاه هایی که درون آن باتری وجود دارد کنار پنجره های آفتابی در روزهای تابستان یا رها کردن آن ها در خودرو بپرهیزید.

یکی از نکات ایمنی در این مورد که باعث می شود با باتری بادکرده مواجه نشوید این است که، دستگاه باتری دار خود را هنگامی که استفاده نمی کنید در جایی قرار دهید که خنک و خشک است.

باتری تلفن همراه یا لپ تاپ خود را عوض کنید:

تمامی باتری ها یک عمر مشخص دارند، بعد از اینکه متوجه شدید عمر باتری دستگاه تلفن همراهتان به پایان رسیده است برای اینکه شاهد بادکردن و یا انفجار آن نشوید آن را تعویض کنید.

در این هنگام مطمئن خواهید شد که خطرات یک باتری باد کرده به شما آسیب نمی زند.

برای مدت طولانی تلفن همراه خود را در شارژ رها نکنید:

زمانی گوشی تلفن همراه خود را به شارژ بزنید که بیدار هستید و به آن دسترسی دارید و می توانید هر زمان که کاملاً شارژ گرفت آن را از پریز بیرون بکشید.  زیرا بیش از حد شارژ شدن باتری موجب داغ شدن آن می شود و طول عمر باتری (پرخه عمر) را کاهش می دهند.

به همان میزان که گرمای بیش از حد برای باتری ضرر دارد، شارژ زیاد هم به باتری آسیب می رساند.

پاسخ به سؤالات رایج در ارتباط با باتری های باد کرده :

برخی از کاربران در ارتباط با باتری های خراب خود سوال هایی را مطرح کرده اند که در ادامه به آن ها پاسخ می دهیم.

1.آیا قرار دادن باتری متورم در فریزر باعث تعمیر آن می گردد؟

پاسخ این سوال منفی است. وقتی باتری بادکرده را درون یخچال و یا فریزر قرار می دهید، تنها چیزی که به دست می آورید یک باتری متورم سرد می باشد. فریز کردن باتری از فرآیند اکسید شدن الکترولیت باتری که قبلاً اتفاق افتاده جلوگیری نمی کند و باتری با تغییر دما واکنش عکس را انجام نمی دهد.

در این هنگام تنها کاری که باید کرد این است که این باتری را دور بیندازید و با یک باتری باد کرده به خود و یا خانواده خود آسیب نرسانید.

عمر مفید یک باتری بین شش ماه تا یک سال است، به همین دلیل باتری ها معمولاً شش ماه گارانتی دارند. پس ظرف شش ماه باتری تلفن همراه خود را تعویض کنید. اما در همین یک سال عملکرد شما تأثیر زیادی روی باتری دارد و عدم مراقبت شما به باتری آسیب می زند. گرم و سرد شدن باتری و دستگاه فقط موجب انبساط و انقباض آن خواهد شد.

زیاد شارژ شدن باتری باعث گرمای بیش از حد شده و اجزای فلزی باتری را نیز منبسط می کند و باعث می شود که درب پشتی تلفن همراه باز بماند.

از طرف دیگر با قرار دادن باتری خراب در فریزر یا یخچال، تترافلوئوراتن موجود در یخچال و فریزر با مواد شیمیایی و فلزی درون باتری واکنش دهد و ممکن است انفجار رخ بدهد و یخچال و خانه شما آتش بگیرد.

پس پیشنهاد من این است که فکر تعمیر کردن باتری بادکرده مخصوصاً به این روش را فراموش کنید.

2.اقدامات لازم در هنگام متورم شدن باتری چیست؟

برخی اوقات متوجه می شوید که تاچ ال سی دی گوشی در حالتی قرار گرفته که انگار کسی دستش را روی آن قرار داده است و در حال فشار آوردن روی آن می باشد و این حالت در مرکز نمایشگر اتفاق می افتد و شما را به این فکر می اندازد که نمایشگر تلفن همراه خراب شده و یا کثیف است. به محض اینکه درب پشتی را باز کنید متوجه می شوید که دلیل فشاری که روی صفحه نمایش وجود دارد یک باتری بادکرده است که موجب رنگ رفتگی و فشار روی صفحه نمایش شده است؛ زیرا حالا که درب پشتی باتری را باز کردید دیگر خبری از ایرادهای تاچ نیست.

زمانی که متوجه شدید باتری تلفن همراه شما متورم شده از استفاده کردن از آن و شارژ مجدد آن دست بکشید و سعی کنید دیگر از آن استفاده نکنید و آن را به وسیله قوانینی که برای مواد بازیافتی خطرناک وجود دارد، از محل زندگی خود دور کنید. شما با رعایت کردن نکات ایمنی و استفاده نکردن از باتری متورم می توانید از انفجار و ایجاد آتش سوزی جلوگیری نمایید، زمانی که باتری باد می کند دیگر نمی شود آن را احیاء کرد و فقط باید آن را به روش درست دفع کنید.

3.مراحل دور انداختن باتری باد کرده لیتیومی چیست؟

باتری های متورم به راحتی آتش می گیرند و به همین منظور در مواجه شدن با آن ها هم باید مراقب باتری باشید و در اسرع وقت آن ها را دفع کنید.

اولین کاری که در مواجه شدن با یک باتری متورم می کنید این است که نباید آن ها را به شارژ بزنید و همچنین از دستگاهی که حاوی آن است، استفاده نکنید زیرا ممکن است یک انفجار به وجود بیاید. همچنین باید بدانید که این باتری ها در دسته دور ریختنی های خطرناک هستند. پس برای دور ریختن آن ها اولینن اقدامی که انجام می دهید، خالی کردن شارژ آن هاست.

تخلیه شارژ باتری باد کرده به دو روش انجام می شود:

  1. اتصال آن به لامپ برق
  2. قرار دادن آن در سطل آب نمک

فرقی نمی کند از کدام روش استفاده می کند و ما در مورد برتری هیچ یک از این دو روش صحبت نمی کنیم.

در مورد خالی کردن شارژ از طریق اتصال به لامپ برق باید بدانید که باید از لامپ های 12 ولت، 20 وات هالوژنی استفاده کنید تا بتوانید به راحتی سیم را به آن متصل نمایید. برای اینکه سرعت تخلیه شارژ بیشتر شود می توانید چند لامپ را بهع صورت موازی به هم متصل نمایید و تا خاموش شدن تمامی لامپ ها صبر کنید و پس از تخلیه کامل آن را به مرکز دفع زباله های خطرناک تحویل دهید.

نحوه صحیح دور انداختن باتری باد کرده برای ایمنی خود و خانواده تان

4. پس از در آوردن باتری باد کرده به چکار کنیم؟

وقتی تصمیم گرفتیم باتری خراب را از دستگاه خود جدا کنید، دقت کنید که به آن هیچ فشاری وارد نشود و بدنه باتری آسیب نبیند، زیرا سوراخ شدن باتری باعث می شود که محتویات آن بیرون بریزد و با اکسیژن و رطوبت هوا واکنش بدهد. پس از اینکه به صورت کاملاً ایمنی و بدون صدمه زدن به بدنه باتری آن را خارج کردید، قسمت اتصلات باتری را با نوار چسب بپوشانید.

پوشاندن اتصالات باتری به این منظور انجام می شود که باتری با شی دیگری اتصال پیدا نکند.

تا هنگامی که باتری را محل مجاز بازیافت های خطرناک تحویل نداده اید باتری متورم را در جای خشک و خنک نگه دارید و از مواد قابل اشتعال دور کنید. اگر گوشی شما به گونه ای است که باتری داخلی دارد و برای خارج کردن باتری باید دستگاه را باز کنید، از یک تعمیر کار تلفن همراه کمک بگیرید و خودتان این کار را انجام ندهید، زیرا شما ابزار و وسایل کافی برای این کار را ندارید و ممکن است به بدنه باتری آسیب بزنید.
در صورتی که به تعمیر کار موبایل دسترسی ندارید، تلفن همراه خود را در جای خشک و خنک نگه دارید و از وسایلی که قابل سوختن هستند دور کنید.

علت باد کردن باتری گوشی های موبایل و راه حل آن چیست؟

5.دلیل تورم باتری های لیتیوم یونی چیست؟

به طور کلی ساختار باتری های لیتیوم یونی به گونه ای است که مواد وانش دهنده آن ها درون یک محفظه بسته قرار دارد. پس از اینکه فرآیند واکنش در این باتری ها انجام شد، گازهایی از خود تولید می کند که نتیجه اکسیداسیون تدریجی الکترولیت  برای هر چرخه شارژ می باشد. محفظه  باتری بسیار محکم می باشد و مواد را کاملاً احاطه کرده و راهی برای خروج گازهایی که ایجاد می شود وجود ندارد؛ به همین علت به بدنه باتری فشار وارد می کند و آن را متورم می کند.

6. روشی برای جلوگیری از به وجود آمدن باتری های باد کرده لیتیوم یونی وجود دارد؟

جواب این سؤال کاملاً مثبت است. با رعایت برخی از نکات که به صورت موردی به چندتای آن ها اشاره می کنیم؛ می توانید از تورم باتری های لیتیومی جلوگیری کنید. برای مثال:

  • از شارژر باتری با ولتاژ و جریان شارژ سازگار استفاده کنید، زیرا ممکن است شارژری با ولتاژ بالاتر تلفن همراه شما را سریع شارژ کند ولی در ازای آن باعث خراب شدن باتری طی چند هفته می شود.
  • ادر هنگام  شارژ باتری تلفن همره، آن را از رطوبت و گرما و نور شدید دور نگهدارید تا به سرعت فرایند اکسیداسیون الکترولیت افزوده نشود.
  • تنها زمانی باتری تلفن همراه را به شارژ بزنید که هشدار low battery را روی صفحه مشاهده نموده اید و نه هر زمان که خودتان دوست داشتید.
  • باید به باتری تلفن همراه خود  اجازه دهید در دمای طبیعی شارژ و دشارژ گردد تا به میزان زیادی عمر باتری افزایش پیدا کند.
  • نقص باتری تلفن همراه با گذشت زمان مشخص می گردد و شما نمی توانید به سرعت آن را متوجه شوید.

در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که یک باتری باد کرده باعث می شود که گوشی کمی پف کرده و یا صفحه نمایش آن از درون ترک بخورد.

علت باد کردن باتری گوشی های موبایل و راه حل آن؟

7.آیا باتری های لیتیوم یونی همگی باد می کنند؟

باتری های لیتیوم یونی جدید از مواد مرغوب تری ساخته شده اند به همین دلیل کمتر باد می کنند و عمر آن ها طولانی تر است. البته هنوز هم در تولید باتری های لیتیوم یونی باتری هایی پیدا می شود که از مواد بی کیفیت و ارزان قیمت تولید شده اند.

در نتیجه هنوز هم می توان باتری های لیتیومی باد کرده را دید.

این باتری ها توسط خرده برخی از فروشان آنلاین که خریداری خواهد شد.

آن ها با تعویض برچسب روی آن ظاهر بهتری برای باتری می سازند.

این باتری ها نو به نظر می رسند؛ اما چند ماه بیشتر کار نمی کند.

8.برای باتری هایی که 100% شارژ شده اند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

فرآیند شارژ باتری های لیتیوم یونی از اکسیداسیون الکترولیت ها انجام می شود که باعث ایجاد گازهایی درون باتری می گردد، این گازها بدنه باتری را متورم کرده باعث می شود انفجار به وجود بیاید و علاوه بر آتش سوزی گازهای سمی خطرناکی وارد هوای محیط گردد.

شارژ کردن مجدد گوشی که شارژ دارد باعث می شود گاز و گرمای بیشتری تولید گردد.

https://batterybazar.org/battery-inflated/





:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 10 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: